راهنمای دریافت وام

همه چیز درباره چک بین بانکی

امروزه افراد برای مقاصد گوناگونی مانند خرید قسطی و یا موارد دیگر، از چک‌ها برای انتقال پول استفاده می‌کنند. یکی از انواع چک که اکثرا برای معاملاتی که نیاز است تا در آن رقم بالایی را انتقال دهید استفاده می‌شود، چک بین بانکی است. در این بلاگ قصد داریم به بررسی این چک و نکاتی که نیاز است تا پیرامون استفاده از چک‌های بین بانکی بدانید، اشاره کنیم.

بهتر است قبل از هر چیزی، به این مسئله بپردازیم که اصلا چک بین بانکی چیست تا بتوانیم راحت‌تر متوجه فرق آن با سایر انواع چک شویم.

چک بین بانکی چیست؟

چک بین بانکی به چکی می‌گویند که پول به‌وسیله‌ی آن از یک حساب بانکی، به حساب بانکی دیگری منتقل می‌شود. از آنجایی‎که صادرکننده‌ی چک‌های بین بانکی بانک‌ها هستند، از این رو استفاده از آن‌ها در معاملات، امنیت بالایی را نیز با خود به همراه دارد. 

یکی از مواردی که نیاز است در مورد چک بین بانکی به آن اشاره کنیم، این است که متقاضیان ارائه‌ی چک بین بانکی لزومی به داشتن دسته چک ندارند و تنها نیاز است در هنگام دریافت آن هزینه‌‌ی کارمزد چک بین بانکی پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: پاسخ به 20 سوال رایج درباره‌ی چک بانکی | هرآنچه درباره چک باید بدانید

تفاوت چک بانکی و بین بانکی

  1. شاید ملموس‌ترین تفاوت بین چک بانکی و چک بین بانکی، نحوه‌ی وصول آن‌ها باشد. شما در صورت داشتن چک بانکی می‌توانید با مراجعه به بانک آن را به‌‌راحتی به‌صورت نقد دریافت کنید؛ اما این قابلیت برای چک بین بانکی وجود ندارد و پول مستقیما به حساب مقصد واریز می‌شود.
  2. امنیت از دیگر تفاوت‌هایی است که می‌توان میان این دو نوع چک قائل شد. چک‌های بین بانکی امنیت بیشتری به نسبت چک‌های بانکی دارند. چرا؟ چون در صورت مفقود شدن چک بین بانکی امکان واگذاری و یا وصول چک وجود ندارد؛ این در حالی است که چک‌های بانکی را می‌توان به وسیله‌ی پشت‌نویسی به شخص دیگری منتقل کرد.
  3. قابلیت وصول چک‌های بین بانکی تنها در شعبه‌ای که رمز برای آن صادر شده امکان‌پذیر است؛ اما چک بانکی را می‌توان در تمام شعبه‌های یک بانک نقد کرد.
  4. این دو نوع چک در نحوه انتقال نیز با هم تفاوت دارند. انتقال وجه در چک‌های بانکی به اسم فرد صادر می‌شود؛ اما انتقال پول در چک‌های بین بانکی، از بانک به یک شماره حساب در بانک دیگری صورت می‌گیرد و به اسم شخص خاصی صادر نمی‌شود.

مزایای چک بین بانکی

  1. اولین مزیت مهم چک‌های بین بانکی، تضمین پرداخت مبلغی است که داخل چک قید شده است؛ زیرا این چک‌ها تنها توسط بانک صادر می‌شوند و شخص نمی‌تواند آن‌ها را صادر کند.
  2. علاوه‌بر اینکه صدور چک بین بانکی توسط بانک انجام می‌شود، وصول آن نیز به‌صورت نقدی وجود ندارد و بانک وجه را مستقیما به شماره حساب قید شده در چک واریز می‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا از چک سو استفاده نشود. 
  3. امنیت بالای چک‌های بین بانکی تنها به مواردی که به آن اشاره کردیم محدود نمی‌شود؛ زیرا چک‌های بین بانکی امکان واگذار شدن به شخص دیگری را ندارند.  درصورتی‌که چک‌های بانکی را می‌توانید واگذار کنید و این باعث می‌شود تا این نوع چک‌ها امنیت بالایی نداشته باشند.

چک بین بانکی چه کاربردی دارد؟

حالا که به معرفی چک بین بانکی و مزایای آن پرداختیم، نوبت آن است تا کاربرد چک‌های بین بانکی را نیز بررسی کنیم. امنیت بالایی که این چک‌ها در مقایسه با چک‌های بانکی دارند باعث شده است تا افرادی که قصد دارند مبالغ بالایی را انتقال دهند، بتوانند با خیال راحت این کار را انجام دهند و خیال‌شان راحت باشد که شخص دیگری نمی‌تواند چک را نقد کند و پول مستقیم به حساب شخصی که نامش روی چک درج شده، واریز می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت چک بین بانکی

صدور چک بین بانکی نیازی به داشتن دسته چک ندارد؛ اما اگر قصد دارید برای انتقال پول از چک بین بانکی استفاده کنید، نیاز است تا مدارکی را ارائه کنید. درخواست‌کنندگان چک بین بانکی می‌توانند با در دست داشتن کارت شناسایی و تکمیل فرم درخواست چک بین بانکی و همچنین فرم برداشت از حساب، چک‌شان را دریافت کند.

سقف مبلغ چک بین بانکی چقدر است؟

چنانچه قصد دارید تا تراکنش بین بانکی خود را از طریق مراجعه حضوری به بانک انجام دهید و مدارک اثبات‌کننده با خود به همراه دارید، می‌توانید بیش از 200 میلیون تومان را انتقال دهید. این در صورتی است که بدون این مدارک تنها می‌توانید تا سقف 200 میلیون تومان را جابه‌جا کنید.

استعلام گرفتن از چک بین بانکی

یکی از مراحلی که باعث می‌شود تا از اصل بودن چک اطمینان حاصل کنید، استعلام گرفتن از بانک صادرکننده‌ی چک است. برای استعلام چک، شماره سریال و سری آن توسط بانک صادرکننده‌ی چک و به‌صورت حضوری بررسی می‌شود.  

نحوه وصول چک‌های بین بانکی

نکته‌ای که باید در مورد وصول چک بین بانکی دانست این است که این چک‌ها را نمی‌توان به‌صورت نقدی وصول کرد و بانک مبلغ را مستقیما به حساب مقصد واریز می‌کند. توجه داشته باشید که برای نقد کردن چک نیاز است تا اطلاعاتی مانند شماره حساب و کد شعبه‌ی بانکی صاحب چک در آن مشخص باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه‌ی انواع وام؛ کدام وام مناسب شماست؟

ابطال چک بین بانکی

برای باطل کردن این چک‌ها می‌بایست با در دست داشتن چک، به بانک مقصد مراجعه کنید. در ادامه بانک، پشت چک را مهر کرده و قید می‌کند که عملیاتی روی چک انجام نشده است. پس از این مراحل، پول به حساب فردی که متقاضی ارائه‌ی چک بین بانکی بوده، برمی‌گردد.

سخن پایانی

در این بلاگ دیجی شهر به معرفی چک بین بانکی و مواردی که نیاز است درباره این نوع چک‌ها بدانید، اشاره کردیم. چک‌های بین بانکی از بهترین انواع چک برای افرادی هستند که در معاملات خود مبالغ قابل توجهی را منتقل می‌کنند و نیاز به امنیت بالایی دارند. 

آیا شما تابحال برای انتقال پول از چک‌های بین بانکی استفاده کرده‌اید؟

اگر پاسخ شما آری است، خوشحال می‌شویم تا در قسمت نظرات، تجربه‌ی خود را با سایر خوانندگان نیز به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا